dinsdag 4 november 2014

Mijn blognaam



Sinds langere tijd
kamp ik met chronische klachten,
(meer daarover in een andere post)
die in periodes, in meer of mindere mate,
een rol spelen in mijn leven.
In het afgelopen jaar
heb ik me een aantal maanden flink ziek gevoeld
en was ik voor een langere tijd veel bij huis.

Ik heb in die periode veel (woon-en handwerk)blogs bekeken.
Het was een welkome afleiding...
Ik genoot van de mooie beelden,
de vele verhalen, en creatieve ideeën.
 Het spoorde me aan om zelf
weer iets met mijn creativiteit te doen.
Ik ontdekte dat het me plezier,
rust en voldoening gaf.
Met m'n handen bezig zijn bracht me 
meer in het hier en nu.


Toen ik rond de twintig was,
was ik veel bezig met borduren, breien en het naaien van
plaids, wandkleden, kleding (met applicaties), ed.
Ook vond ik het leuk om met papier te werken,
allerlei knipwerk en collages.
Daarna volgende er een periode
waarin ik met andere dingen bezig was,
had ik een intensieve job,
en wat later kreeg ik een gezin.
Mijn leven was goed gevuld.
En nog weer later had ik
vanwege mijn klachten niet veel energie
om creatief bezig te zijn.

Nu, in deze fase,
vind ik het heel leuk om hier weer meer mee te doen,
en ik wil dan ook op mijn blog
mijn (textiele) creaties gaan delen,
(en misschien in de toekomst
ook gaan verkopen...)
Dus leek het me leuk
als er iets van 'textiel' terugkwam in mijn blog naam...

Nu had mijn moeder vroeger een kinderboekje met de titel
Rosa Fluweeltje.


Dit boek speelt in de eerst helft van de 19de eeuw en
gaat over een meisje dat te vondeling werd gelegd.
Haar oma noemde haar Rosa Fluweeltje
omdat ze zo'n mooie zachte huid had.
Baby Rosa droeg een roze fluwelen bandje om haar pols
op de dag dat ze gevonden werd door een poppenschilder,
bij wie ze een goed leven kreeg. 


Rosa Fluweeltje...
 ik vond dit als kind zo'n mooie zachte, lieve naam.
Het leek me grappig om deze naam te gebruiken.
(Na wat googelen kwam ik te weten dat
Fluweeltje is ook een Afrikaanse volksnaam is,
en oa. is gebruikt als naam voor een koor)
Leuk dat de naam naar een stof verwijst
die ik heel mooi vind.
Fluweel heeft iets nostalgisch en iets voornaams,
het geeft een mooie glans en is heerlijk zacht.
Ik vind het een prachtige stof om te gebruiken in het interieur.

 

(famme.nl)



(beide foto's: méchantdesign.blogspot)

Fluweeltje werd dus mijn 'achternaam'
waar Livina voor kwam te staan.
Livina betekent zoiets als 'geliefde vriendin',
Liv is in het Zweeds: leven.
Deze betekenissen vond ik wel mooi en toepasselijk.
Een blog fungeert soms misschien wel als
een soort van dagboek,
een virtuele vriendin,
met wie je je mijmeringen kunt delen....


 (houzz.com)

1 opmerking:

  1. Ik ben er hoor! :-)
    Nu nodig slapen, morgenochtend werken in de bieb.
    Truste.

    BeantwoordenVerwijderen