vrijdag 8 januari 2016

Komkommertijd in de winter

Time and time again

verleden jaar om
kwart over twee
had ik een wezenloos
goed idee

het is nu tien
voor half drie

(J.A. Deelder)


Allereerst wil ik jullie, lezers van mijn blog,
een heel goed 2016 toewensen!


Bestaat er zoiets als komkommertijd in de winter?


Zonder er nu heel bewust voor te kiezen
nam ik in de afgelopen weken een soort van blogpauze...
Ik heb, zoals de bloggers onder jullie wel gemerkt zullen hebben,
ook niet (veel) op jullie blogs gereageerd...

Het voelde goed om even een periode offline te zijn,
maar inmiddels geniet ik ook weer van
de vele nieuwe berichten in blogland.


En hoe fijn was het om in het afgelopen jaar te bloggen
en van alles te kunnen uitwisselen (met mensen
waarvan ik de meesten nog nooit in levenden lijve heb ontmoet)!
Ik vind het iedere keer weer bijzonder
jullie mooie, lieve en betrokken reacties te lezen.
Het voelt als een warm bad.
Hartelijk dank daarvoor!


Zelf ben ik nog volop bezig met mijn 'schoonmaakproces'
(zie mijn vorig bericht).
Ik hoef momenteel geen race met de klok aan te gaan
en dat bevalt goed (al is het soms niet makkelijk).
Leven bij de dag is een kunst
die ik me, beetje bij beetje, meer eigen probeer te maken.
Afgelopen week lukte dat bijzonder goed!


Koning Winter was neergestreken in het noorden....
Op dinsdagochtend was ik al voor 6 uur wakker,
ik werd gewekt door een bijzondere stilte.
De geluiden van het verkeer -op de aan ons dorp grenzende rijksweg-
die we meestal op dat tijdstip horen, bleven uit.


Drie dagen ijzel betekende drie dagen ijzelvrij en thuiswerken.
We kropen bij de kachel, de koffie pruttelde voortdurend,
we aten warme broodjes uit de oven
en hadden een ijsbaan voor de deur.


We waren omgeven door een verstilde witte wereld.


Op woensdag waagden we ons naar buiten en
maakten manlief en ik een wandeling rond het dorp,
al schuifelend en glibberend ;-)


Alles was gehuld in een laagje ijs, zelfs het kleinste grassprietje.


En alles leek in een trager tempo te gaan...
de rust voelde weldadig aan.


Ik vond het hele bijzondere dagen!


Meer winter opsnuiven?
Lees dan dit mooie verhaal (IJzelvrij) op de blog van Hannah
of kijk hier voor nog meer mooie wintertaferelen 
op de blog van Pauline (Diepvrieswereld)

Inmiddels is het weer dooi...de zon schijnt vandaag.
Een heel jaar strekt zich voor ons uit.

En de tijd ligt klaar...
als een nog niet uitgepakt cadeau.

Tot blogs!



7 opmerkingen:

  1. Fijn om weer iets van je te horen!
    Ook dat het wat beter gaat, hoewel je nog erg voorzichtig moet zijn.
    Helaas heb ik niets van de ijzel meegekregen, maar de foto's van de medeblogsters uit het Noorden waren spectaculair.
    Natuurlijk voor jou ook alle goeds voor dit nieuwe jaar en ik hoop ook voldoende energie om het bloggen weer op te pakken! En dat je daar ontspanning in mag vinden.
    Veel sterkte!

    Liefs, Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk dat je van de code-rood-oranje tijd hebt kunnen genieten. Het leek mij heel eerlijk gezegd ook wel een beetje leuk, vooral omdat het niet heel erg lang duurde. Maar ja dat kon je natuurlijk niet weten. Wij hadden niks

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat fijn, daar ben je weer! Mooi beeld van de tijd die als een cadeautje klaar ligt om uitgepakt te worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat fijn om weer iets van je te horen. Ook hier stond de tijd stil. Niemand naar school of aan het werk. Maar na 2 dagen begon mijn dienst weer en tja, mensen sterven. IJzel of niet. Dus ik moest gaan. Ik ben blij dat de ijzel weg is en ik weer gewoon op pad kan. Maar bijzonder was het....XX Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat apart om te lezen van het ijs! Wij hier in Zuid-Holland hebben nergens last van en op het journaal horen we dat in het noorden alles stil ligt.
    Dit maakt bloggen ook zo leuk, opeens komt dit ijsnieuws dichtbij.
    Groetjes,
    Barry

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een grappige vondst, komkommertijd in de winter. Ja, de maanden januari en februarimaand hebben niet half zoveel te bieden als de decembermaand. Ik vind het, na alle drukte, wel even fijn moet ik zeggen om wat ruimte te ervaren voor het kleine en om wat 'lege tijd' te hebben. Jullie daar in het noorden kregen van het universum ook nog ijzel kado, bofkonten. ;-).
    Prachtige foto's ook weer! Over de schoonheid van het kleine en de grootsheid ervan. Bedankt Lavina! Liefs uit Utrecht van Arna

    BeantwoordenVerwijderen