woensdag 4 maart 2015

Poes en Muis

“I have studied many philosophers and many cats.
The wisdom of cats is infinitely superior.” 

-Hippolyte Taine 



Ze zijn al eens voorbij gekomen:
onze huisgenoten Tommie en Mimi.
Tommie zat, ruim zes jaar geleden,
onder een struik in onze tuin
en had besloten om daar niet meer vandaan te gaan.
Ze zeggen wel eens dat een kat
zijn huis -met baas- zelf uitkiest.


Mimi haalden we in 2010 uit het asiel.
Ze was nog een kitten en samen met haar broertjes en zusjes
gevonden in een leeg huis, de moeder was spoorloos.
Aanvankelijk waren Tommie en Mimi niet bepaald vriendjes,
maar later trokken ze toch wat meer naar elkaar toe.
Nu zoeken ze elkaar regelmatig op om te spelen,
of liggen gezellig samen op een veel te klein kussen.


Deze huisgenootjes brengen veel vreugde in ons leven.
Ze hebben beiden een lief, zachtaardig karakter.
Er is echter een eigenschap van katten die ik minder aantrekkelijk vind:
het vangen en verorberen van allerlei muizen
en ander gedierte, waaronder vogels en ratten.
Ik zou er geen problemen mee hebben als onze katten zouden besluiten
vegetariër te worden, maar die kans acht ik vrijwel uitgesloten.


 Nu wil ik niet zeggen dat ik echt bang ben voor muizen
(hoewel ik er niet van gecharmeerd zou zijn
als ik er eentje door ons huis zag rennen),
het zijn toch best grappige beestjes (sprak zij moedig),
maar in ontbonden staat zijn ze toch ineens stukken minder aantrekkelijk.
Je kunt hier in het jachtseizoen, 's morgens niet fatsoenlijk naar buiten gaan
zonder het risico te lopen op een muis, of delen daarvan, te stappen.
Om vervolgens, zonder dat je dat in de gaten hebt,
met onder aan je schoenen gekleefde ingewanden door het huis te lopen.
Dat bemerk je dan pas als je verschillende bloedsporen aantreft.
Een paar maanden geleden stapte ik (in het donker) 
bijna op een opengereten rat (!),
ik geloof dat mijn gegil aan de andere kant van het dorp te horen was.
Want ja, onze helden leggen de prooi voor de deur.
Meestal zijn dat toch muizen.
Soms ligt er alleen een lever.


Maar verder houden we ontzettend veel van onze katten
en nogmaals, muizen zijn ook eigenlijk wel hele leuke, slimme diertjes.
Neem nou Ieniemienie, of Vera de Muis.
Of mijn favoriete muis Jerry, die Tom altijd te slim af is....

Laatst was ik aan het lezen op de mooie blog van Mirjam, Stinsplace,
(Mirjam maakt hele mooie dingen) en ik ging eens kijken in haar DaWandashop. 
En daar zag ik een aller schattigst muisje staan.
'Deze lieve muis zoekt een goed thuis', stond erbij.
De muis droeg een gehaakt omslagvestje
en was gemaakt van bergschapenwol.
Nu had ik onlangs een houten huisje gekocht (Kwantum),
en nadat Muis me een paar keer heel lief had aangekeken
in voorbijkomende reclameberichten van DaWanda,
besloot ik haar te kopen.
(dat wat je vreest, kan je maar beter omarmen)

                                   
En gisteren kwam er een heel leuk pakje.....

    
En zie daar.....Muis! 



Ze begon meteen te klimmen en te klauteren
en rende door de kamer....
om vervolgens weer even uit te rusten,
want ze was wel moe geworden van de lange reis.



Ze inspecteerde haar huisje,
en rolde een pannenlap op tot een lekker bed.


 

Het paste precies, Muis was tevreden....
Vanmorgen zat ze weer veilig hoog op het plankje,
ze moet nog wel een beetje de kat uit de boom kijken....

                        

En in alle vroegte zagen we Tommie in de tuin,
en jawel, hij rende achter een muis aan.
Binnen stond zijn ontbijt onaangeroerd.
Het voorjaar laat vast niet lang meer op zich wachten...

Wil je nou ook zo'n leuk pluizig diertje
of iets anders van wolvilt gemaakt,
kijk dan even hier.





6 opmerkingen:

  1. Wat heb je een heerlijk poezenstel, ze hebben een goed thuis gekregen en genieten
    volgens mij volop bij jullie. Geef ze eens ongelijk.
    Wat is de muis prachtig...een ondeugend muisje!!!

    Lieve groetjes, Eefie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtige poezen heb je! En fijn dat ze elkaar gevonden hebben.
    En ja, dat jachtinstinct zit er nu eenmaal in.
    Maar je muisje is wel heel schattig, daar zullen ze vast vanaf blijven.

    Lieve groet,
    Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een schatten van katten!!
    En zo fijn dat muis haar eigen huis heeft bij jou ;-).... Hartstikke leuk gedaan!
    Liefs van Mirjam.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hartstikke leuk geschreven!! Die eerste foto is ook echt briljant :)
    En een eervolle vermelding voor onze eerste poes: Tibby, die toch wel 14 jaar (?) bij ons is geweest!

    Liefs
    S

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een lieve mooie katten! En een schattig muisje die wil iedereen wel. X Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Tommie en Mimi zien er echt schattig uit, muizen vangen niet inbegrepen :-)
    Heel lief hoe ze daar samen op het dekentje liggen. Prachtige foto's heb je gemaakt!
    En dat muisje....super!! Ik zit hier echt zo van 'ooooo wat mooi, dat wil ik ook :-)". Als je die geweldige foto's ziet, dan wil je toch meteen ook zo'n muisje in huis!
    Nog een fijne dag,
    groetjes, Vanessa

    BeantwoordenVerwijderen